Menu

Time management voor foodtrucks

Geplaatst op 11-07-2019 door Redactie

Als foodtruckondernemer ben je als ‘eigen baas’ flexibel om je eigen tijd in te delen. Maargoed, je moet wél aan alles denken. Van inkopen, nieuwe gerechten bedenken en klaarmaken tot verkopen en opruimen. En dan heb je de administratie en marketing nog. Een grote valstrik voor (startende) foodtruckondernemers is om in je eentje een dubbele werkweek van 80 uur te gaan draaien. Vraag jezelf op tijd af: run jij jouw foodtruck, of runt je foodtruck jou? Met onze time management tips bereik jij je doelen zónder je verstand te verliezen. 

Werk jezelf niet over de kop. Dat begint allemaal met goede afspraken: met jezelf! Bepaal hoeveel uren je wilt werken. En hou je daar ook aan. Wat er ook gebeurt. Meer uren werken betekent niet per se meer productiviteit. Sterker nog: als je teveel werkt, kan dat zelfs nadelig zijn voor de kwaliteit die je levert én voor je gezondheid. 

  • Trek tijd uit voor planning

    Maak een lijst van alle dingen die je per dag of per week wilt bereiken, óók de kleinere klusjes, en plan ze in je agenda. Neem alles mee; van inkopen tot de mise-en-place van je gerechten, reistijd naar werk- en festivallocaties, het optuigen van je foodtruck, de verkoop van gerechten, schoonmaken, afsluiten en eventuele voorbereidingen voor de volgende dag.

    Zonder planning raak je veel makkelijker afgeleid. Voor je het weet concentreer je je op van alles; behalve op dat wat écht belangrijk is. Gevolg: eigenlijk ben je helemaal niet zo productief. Een strakke structuur en een dagelijkse routine helpen ook tegen de mentale stress die bij improviseren hoort. Belangrijk: organiseer je agenda op een manier die voor jou natuurlijk voelt. Dat hoeft heus niet op de minuut nauwkeurig. Je moet je er vooral zelf aan kunnen houden. Zelfdiscipline is essentieel om (voor jezelf) het verschil te maken.

    Trek tijd uit voor planning
  • Stel prioriteiten

    Soms lijkt het alsof er niet genoeg uren in een dag zitten om te bereiken wat je wilt bereiken. Vooral als je pas net bent begonnen met je bedrijf. Heb jij er wel eens over nagedacht dat je je misschien druk maakt om de verkeerde dingen? Of op het verkeerde moment? Het stellen van prioriteiten helpt je de belangrijke dingen éérst af te handelen, zodat je je daarna kan focussen op de rest. Maak voor iedere dag een takenlijst, op volgorde van belangrijkheid. Vraag je bij alles af: is dit nu belangrijk voor mij? Zo nee: stel de taak uit, schrap ‘m van de lijst of delegeer het klusje aan iemand anders.

  • Gebruik technologie

    Als je nog in de opstartende fase zit met je foodtruck, denk je misschien dat je geen budget hebt voor technologische hulpmiddelen. Maar er zijn tegenwoordig zoveel handige tools die je kunnen helpen om je tijd effectiever in te delen, zoals point-of-sale systemen, voorraadbeheerapps of social media planning tools. Door bepaalde processen te digitaliseren, werk je vaak sneller en efficiënter. Handig bij taaie klusjes zoals voorraadbeheer, betalingen en marketing.

  • Maak tijd voor jezelf

    Subtiele veranderingen in jouw werkwijze kunnen je helpen veel tijd én moeite te besparen. En dat is fijn, want zo hou je weer broodnodige tijd voor jezelf over! Je onderneming is belangrijk, maar jouw gezondheid ook! Plan dus gewoon tijd voor slapen, eten, sporten en sociale activiteiten met vrienden. Het klinkt misschien logisch, maar dit zijn vaak de eerste dingen die we vergeten. Kwaliteit is daarbij belangrijker dan kwantiteit. Als je tijd met je geliefden doorbrengt, ga dan even ‘offline’ en geniet écht van het moment. Om succesvol te zijn en doelen te behalen, moet je zelf sterk in je schoenen staan. Tijd voor jezelf maken is belangrijk om gezond te blijven; fysiek en mentaal.

  • Je hoeft het niet alleen te doen

    Lukt het (structureel) niet om al je werk in je week te proppen? Dan heeft het misschien zin om voor bepaalde taken hulp in te schakelen. Al is het een stagiair van de koksschool voor je mise-en-place of een enthousiast buurmeisje dat je kan helpen met social media!

Archief
Deel dit artikel

Gastbloggen?

We zijn altijd op zoek naar enthousiaste schrijvers voor ons platform. Neem vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier.

Contact opnemen
« Vorige
Bericht 22 van 130
Volgende »