Menu

3 kwaliteiten die je foodtruckpersoneel zou moeten hebben

Geplaatst op 25-07-2018 door Redactie

Je personeel is het visitekaartje van je zaak, en niet is meer waar als het aankomt op horecapersoneel. De sfeer van een restaurant wordt voor een groot deel bepaald door de energie die je personeel uitstraalt (of een gebrek hieraan) en dit geldt al helemaal voor een foodtruck. Waar je bij een restaurant de aankleding aan de binnenkant nog een hoop goed kan maken, begint en stopt het bij een foodtruck wel een beetje bij wie er achter de toonbank staat. Ondermaatse prestaties van personeel kunnen er voor zorgen dat klanten niet meer terugkomen, terwijl exceptionele klantenservice in vaste klanten resulteert. Dit zijn de kwaliteiten die jouw personeel zou moeten hebben.

  • Opmerkzaamheid

    Een babbeltje, een grapje of een leuke opmerking kunnen een uitstekende manier zijn om de relatie met (vaste) klanten te creëren of te versterken. We hebben er zelfs een artikel aan gewijd. Echter is ieder mens verschillend en zitten sommigen klanten totaal niet te wachten op een “koetjes en kalfjes” gesprek. Ze hebben een slechte dag gehad, hebben haast of zijn simpelweg niet het type mens die lichte conversatie waarderen. Je personeel moet dit kunnen aanvoelen en het eigen gedrag hierop aanpassen: als de ervaring door de klant als plezierig wordt gezien, zal de kans immers groter zijn dat hij terugkomt. Dat wil zeggen: ook de meest extraverte werknemer zal moeten realiseren wanneer zijn gezelligheid niet op zijn plaats is en op zulke momenten een stapje terug doen.

    Opmerkzaamheid
  • Flexibiliteit

    Flexibiliteit sluit nauw aan bij opmerkzaamheid. Niet alleen is het belangrijk dat je personeel verschillende persoonlijkheden weet te onderscheiden en hier vervolgens passend op inspeelt, dit heeft ook op werkzaamheden zijn toepassing. We weten maar al te goed hoe druk het kan zijn tijdens het werk in de foodtruck of tijdens evenementen, maar ook de kleinste gebaren kunnen enorme verschillen maken. Een ontevreden klant die klaagt over een ongare burger? Bied hem een gratis koffie aan terwijl hij wacht op zijn vervanging. Een vlek op de foodtruck waar een klant heeft gemorst? Een doekje erover en het ziet er weer fris uit. Als je personeel weet in te spelen op kleine tekortkomingen van collega’s of omstandigheden, is het geen moeite. Zeker als er even geen klanten zijn.

    Flexibiliteit
  • Beleefdheid

    Het is niet meer dan logisch dat je personeel beleefd is tegen klanten. Horeca of niet, dat weet iedereen. Maar beleefd zijn tegen klanten gaat verder dan een senior met ‘u’ in plaats van ‘jij’ aanspreken, of het gebruik van “twee woorden”. Het betekent ook het geduld bewaren bij lastige klanten, of de klant toespreken met een ‘excuses voor het ongemak’ bij een wachttijd die langer is dan ze hadden verwacht. Sterker nog, het gaat niet alleen om wat er gezegd wordt, maar hoe dit gezegd wordt. Een goede horecawerknemer luistert écht naar de klant, ziet geen problemen maar oplossingen en is zich bewust van zijn positie en de weerspiegeling hiervan naar de klant.

    Beleefdheid
Deel dit artikel

Gastbloggen?

We zijn altijd op zoek naar enthousiaste schrijvers voor ons platform. Neem vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier.

Contact opnemen
« Vorige
Bericht 59 van 124
Volgende »