Menu

Voedings- en Kleurenpsychologie. Hoe kunnen FoodTrucks dit toepassen?

Geplaatst op 18-11-2021 door Redactie

Hoewel velen van ons graag willen denken dat we niet in marketing trucjes trappen, wordt ons smaakzintuig vaak misleid door ons zicht . Dat is de reden dat de Engelse uitdrukking "eating with your eyes" bestaat. Kleur speelt een heel belangrijke rol in hoe we ons eten waarnemen en ervaren. Hoe gebeurt dit? En hoe kunt u dit als FoodTruck eigenaar in uw voordeel gebruiken?

  • ETEN MET UW OGEN

    De vier hoofdgroepen van smaak zijn zoet, zout, zuur en bitter, en onze smaakpapillen spelen een belangrijke rol bij het onderscheiden daarvan. Uw smaakpapillen sturen boodschappen naar uw hersenen om de smaak te beoordelen wanneer ze in contact komen met voedsel. Maar als we voor het eten naar onze maaltijd kijken, sturen onze ogen boodschappen naar onze hersenen lang voordat onze smaakpapillen de kans krijgen om te reageren. Dit kan invloed hebben op hoe we de smaak van het voedsel dat we gaan nuttigen waarnemen. Als het gaat om het uiterlijk van eten, is kleur vaak het eerste wat mensen opvalt. Vanaf de geboorte leren mensen specifieke kleuren te identificeren met verschillende soorten maaltijden, en ze blijven deze kleuren hun hele leven associëren met specifieke smaken en aroma's. Zo wordt rood in verband gebracht met zoetheid, geel en groen met zuurheid, wit met zout en bruin en zwart met bitterheid. Als de kleur van een voedingsmiddel niet aan onze verwachtingen voldoet, kunnen we een andere perceptie van de smaak hebben - een psychologisch fenomeen waar bepaalde voedingsbedrijven gebruik van maken.

    ETEN MET UW OGEN
  • HOE KUNNEN FOODTRUCKS DIT GEBRUIKEN?

    Voedsel- en kleurenpsychologie is fascinerend en we kunnen het in ons voordeel gebruiken. De meest gebruikte kleur door restaurants en voedselketens is de kleur rood, op de voet gevolgd door geel en oranje.Roodwordt geassocieerd met passie, terwijlgeelenoranjemensen een hongergevoel geven. Dus als een persoon rood ziet in combinatie met geel of oranje, krijgt hij hartstochtelijk honger. Mac Donalds is een goed voorbeeld. Hoe komt het dat we ook extreme honger krijgen en geneigd zijn een Big Mac te halen als we de enorme gele "M" zien?

    Groenen aardetinten worden meestal geassocieerd met milieuvriendelijkheid, natuurlijk, biologisch en gezonde eetopties. Deze kleuren zijn aantrekkelijk voor mensen die gezond willen eten. Dus als u een hot dog en vlees Food Truck hebt, moet u wellicht uw groene kleuren heroverwegen.Donker bruinis een goede keuze als u een donkere kleur wilt gebruiken. Echter, het gebruik van volkomen onverwachte voedsel kleuren om de aandacht te trekken en de verkoop te verhogen is ook een veel gebruikte marketing strategie. Een geweldig voorbeeld; de geheel zwarte Halloween hamburgers van Burger King.

    HOE KUNNEN FOODTRUCKS DIT GEBRUIKEN?
  • HOE ZIT HET MET BLAUW?

    Welke kleur laat onze eetlust verdwijnen? Het is blauw! Dat komt door de schaarste van maaltijden in die kleur. Ons brein wordt erdoor afgeschrikt omdat het zelden een natuurlijke kleur voor voedsel is. Het wordt zelfs gebruikt als eetlustremmer in afslankprogramma's!

    Blauw is echter zeer aantrekkelijk voor dranken. Als u dorst heeft op een warme dag, welke drank, in de veronderstelling dat ze allebei in een doorzichtige beker zonder ijs zitten, lijkt dan meer dorstlessend voor u - een bruine vloeistof of een blauwe vloeistof? Omdat zwembaden vaak blauw zijn geschilderd, doet het zien van een blauwe vloeistof op een warme zomerdag u denken aan zwemmen in een verfrissend zwembad. Bovendien is blauw een uitstekende keuze voor een Food Truck die ijs verkoopt. Blauw staat voor verfrissing!

    Dus welke kleur moet u gebruiken voor uw Food Truck? Het hangt allemaal af van de boodschap die u wil overbrengen en wat voor eten u verkoopt!

Archief
Deel dit artikel

Gastbloggen?

We zijn altijd op zoek naar enthousiaste schrijvers voor ons platform. Neem vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier.

Contact opnemen
« Vorige
Bericht 25 van 152
Volgende »