Menu

Leer jouw klanten kennen door een doelgroeponderzoek

Geplaatst op 22-05-2019 door Redactie

Om te scoren als foodtruckondernemer, is het enorm belangrijk om je klanten te kennen. Een doelgroeponderzoek kan hierbij helpen. Dit onderzoek maakt inzichtelijk wie jouw klanten zijn, van hun leeftijd tot hun eetvoorkeuren. Fastfoodlover, healthfreak of veganist: elke doelgroep vraagt om een ander plan van aanpak. Wanneer je jouw doelgroep kent, kun je jouw klanten perfect bedienen, met mooie resultaten als gevolg!

  • Ondervraag je klanten

    Om erachter te komen wie jouw doelgroep is, moet je onderzoek doen. Een goed startpunt is een enquête onder je klanten. Hiermee kun je in één keer veel mensen bereiken en een globaal beeld krijgen van jouw doelgroep. In welke leeftijdscategorie vallen jouw klanten bijvoorbeeld? Waar wonen ze? Wat doen ze in het dagelijks leven? En hoeveel geld hebben ze te besteden? Vervolgens kun je de diepte ingaan door een aantal klanten te interviewen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan de volgende vragen:

    • Wat eten en drinken je klanten graag? En wat juist niet?
    • Waar moeten jouw gerechten wat hen betreft aan voldoen?
    • Zijn er wensen voor wat betreft de verpakking?
    • Hoe worden ze graag aangesproken of benaderd?
    • Welke extra’s maken voor hen het verschil?

    Ondervraag je klanten
  • Een persona maken

    Op basis van de gegevens die je hebt verzameld kun je een persona maken: een profiel dat jouw klant goed omschrijft. Een voorbeeld:

    Uit jouw onderzoekgegevens komt naar voren dat jouw klanten vooral tussen de 20 en 30 jaar oud zijn. Wonen in een huurhuis of studentenhuis en een maandelijks inkomen hebben van 800 tot 1200 euro. Daarnaast houden ze vrijwel allemaal van sport en eten ze het liefst vegetarische gerechten.

    Aan de hand van deze informatie kun je een persona maken. Bijvoorbeeld:

    Robin, 25 jaar, woont in een huurhuis en heeft een inkomen van 1000 euro per maand. Robin sport 3 keer per week en eet meestal vegetarisch.

  • Aan de slag met je persona

    Door een persona te maken, krijg je een duidelijker beeld van jouw klant en zijn of haar behoeften, wensen en voorkeuren. Vervolgens kun je jouw gerechten, acties en locaties hierop afstemmen. Zoals in het geval van ons voorbeeld:

    • Je zorgt voor voldoende vegetarische gerechten
    • Je biedt betaalbare opties aan
    • Je organiseert acties die twintigers aanspreken
    • Je bent aanwezig bij sportevenementen

    Het resultaat? Jouw foodtruck staat op de juiste plaatsen, met acties die direct de aandacht van je doelgroep trekken en gerechten die scoren. Niet voor niets is uit onderzoek gebleken dat bedrijven die een persona hanteren tot 124% meer rendement hebben!

  • Blijf vragen

    En dan… lekker achterover leunen en genieten? Helaas, zo werkt het niet. De wereld is met al haar trends en innovaties altijd in ontwikkeling. Zo ook jouw klanten. Blijf dus aan je klanten vragen wat ze missen, graag willen zien of proeven en wat er beter kan. Een bekend gezegde leert ons dat communicatie de zuurstof van een onderneming is. Ben dus niet bang om dat praatje te maken met je klanten als ze bij je foodtruck staan. Vraag hen gerust wat ze denken en wensen. Je zult merken dat ontwikkeling nooit stopt en er altijd ruimte is om jezelf te verbeteren en je klanttevredenheid te vergroten.

Deel dit artikel

Gastbloggen?

We zijn altijd op zoek naar enthousiaste schrijvers voor ons platform. Neem vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier.

Contact opnemen
« Vorige
Bericht 23 van 124
Volgende »