Menu

Hoe ontwerp ik het juiste logo voor mijn foodtruck?

Geplaatst op 15-03-2019 door Redactie

Logo’s zijn heel herkenbaar en makkelijk te onthouden. Denk maar eens aan de gele M van McDonalds of de vloeiende veeg van Nike. Mensen onthouden makkelijker beelden dan woorden en daarom is het superbelangrijk dat jouw foodtruck een onderscheidend en herkenbaar logo heeft. Hoe fix je dat? 

  • Weet je marktidentiteit

    Voordat je in één oogopslag kunt uitbeelden wie je bent, moet je eerst weten wie je bent. Zie het als het bouwen van een huis. Eerst ga je ontwerpen en nadenken over waarvoor je welke ruimte wilt gebruiken. Vervolgens worden de fundamenten aangelegd en dan pas begint de bouw van het huis.

    Stel jezelf de volgende drie vragen:

    1. Wie ben ik?
    2. Wat bied ik aan?
    3. Wat is mijn boodschap?

    Pas als je dit voor jezelf helder hebt, kun je verder. Bijvoorbeeld, als je weet dat je een foodtruck hebt die gezonde pizza’s aanbiedt met duurzame ingrediënten met de boodschap: ‘gezond snacken kan.’ Dan heb je je marktidentiteit te pakken.

    Weet je marktidentiteit
  • Kijk naar concurrenten

    Je bent niet de enige in de markt, want foodtrucks zijn enorm populair. De kans dat jouw concept al bestaat is aanwezig. Geen paniek. Kijk naar andere foodtrucks die hetzelfde product aanbieden of dezelfde boodschap overdragen. Wat zijn de plus – en minpunten aan hun logo’s? Kijk ook naar restaurants die een soortgelijk concept hebben en haal hier de positieve elementen uit. Nu je alle pluspunten hebt verzameld, is het tijd om je eigen unieke logo te creëren. De valkuil is dat je na het concurrentieonderzoek geneigd bent een logo te kopiëren. Doe dit absoluut niet! Je wil niet dat mensen een andere foodtruck verwarren met die van jou en dat je daardoor inkomsten misloopt.

  • Kies een professional

    Als je zelf geen creatieve achtergrond hebt of ervaring met creatief ontwerpen, is het raadzaam een professional in te schakelen. Als je liever niet te veel geld wil of kan uitgeven aan een professional kun je altijd een designopleiding contacten, een oproep op een freelance-website plaatsen of rondvragen in je netwerk. Het gevaar van zelf een logo ontwikkelen is dat het er rommelig en onprofessioneel uit kan zien. Op deze manier heeft je logo een afstotend effect op voorbijgangers.

  • Kleurgebruik

    Het gebruik van kleur is enorm belangrijk. Zo weet je misschien dat de kleuren geel en rood honger opwekken bij mensen. Geen wonder dat vrijwel elk fastfoodmerk deze kleuren gebruikt in het logo. Het gebruik van kleur is een gevoelskwestie. Sommigen kleurtoepassingen spreken voor zich. Bijvoorbeeld, als je smoothies aanbiedt, zal je je foodtruck voorzien van frisse kleuren die het fruit representeren. Je zal dan niet snel kiezen voor donkere kleuren. Om je een beeld te geven hoe kleuren werken, is hier een lijstje met verschillende emoties die kleuren oproepen bij mensen:

    • Rood: energie, passie en kracht
    • Oranje: enthousiast, jong en betaalbaar
    • Groen: rustgevend, verfrissend en harmonieus
    • Blauw: kalmte, succes en loyaliteit
    • Paars: luxe, rijkdom en spiritualiteit
    • Grijs: Intelligent, praktisch en solide

  • Denk aan trends en grootte

    Houd er rekening mee dat je logo lange tijd mee moet gaan. Vermijd het gebruik van trends in je logo. Op het moment dat je een trend gebruikt en deze naar verloop van tijd vervaagt, blijf jij er mee zitten. Mensen gaan dan denken dat je een oubollige foodtruck bent die niet met de tijd meegaat. Tot slot moet je je er bewust van zijn dat je logo in verschillende grootte gaat verschijnen. Natuurlijk zal je logo goed tot uiting komen in groot formaat op je foodtruck, maar hoe ziet het er kleinschaliger uit, op een site of beker? Je logo moet in elke grootte jouw boodschap en identiteit overbrengen.

Archief
Deel dit artikel

Gastbloggen?

We zijn altijd op zoek naar enthousiaste schrijvers voor ons platform. Neem vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier.

Contact opnemen
« Vorige
Bericht 89 van 180
Volgende »