Menu

Storytelling: vertel het verhaal van jouw foodtruck

Geplaatst op 08-08-2019 door Redactie

Een fijnproever. Een wereldreiziger. Een mysterie. Dat is hoe jouw klanten jou zien, als je ze vertelt dat je een foodtruck runt. Ze zien jou altijd buiten. Er is altijd eten; je tovert de heerlijkste geuren en gerechten uit je pannen. En dan heb je óók nog eens de vrijheid om de boel op te pakken en te vertrekken. Waarheen je wilt, wanneer jij dat wilt. Hoe betoverend is jouw bestaan?

Voor jou als foodtruckeigenaar voelt de realiteit natuurlijk heel anders. Jij moet vechten voor plekjes op de leukste feesten, festivals en evenementen. Je moet – iedere dag opnieuw – de balans vinden tussen voldoende aanbod in jouw foodtruck zónder veel te veel in te kopen of te koken. En dan hebben we het nog niet gehad over jouw afhankelijkheid van de weergoden. Voor jou voelt het foodtruckwezen lang niet altijd zo glamourous als het eruit ziet.

  • Maar dat is wél de magische greep die je hebt op je klanten.

    Je klanten vragen zich af: Waar kom je vandaan? Waar ga je heen na dat ene bedrijfsevenement of foodtruckfestival? Wat doe je met al die vrijheid? Wie kom je tegen? Waarom kook je wat je kookt? Welke avonturen beleef jij zoal?

    Kortom: je hebt een verhaal te vertellen. En je klanten willen het horen. Met alle ups én downs.

    Maar dat is wél de magische greep die je hebt op je klanten.
  • Storytelling: een krachtige marketingtool

    Vertel een verhaal als je je doelgroep ergens van wilt overtuigen. Dat kan van alles zijn: van de heerlijkheid van jouw gerecht tot jouw merkbelofte. Hoe beter jij wordt in het vertellen van verhalen, hoe meer verbonden je raakt met jouw klant. En hoe meer binding jouw klant met jou voelt, hoe meer hij bij jou zal kopen. Dat is de kracht van storytelling.

  • Why?

    Niet ieder verhaal is even sterk, dat begrijp jij als foodtruckondernemer ook. Focus daarom in je communicatie op je ‘why’. Iedereen kan namelijk vertellen wat ‘ie doet. En vaak ook hoe ‘ie dat doet. Maar mensen kiezen jouw foodtruck niet om wat je doet, ze kopen bij je om wie je bent en wáárom je doet wat je doet. Blijf daarom vooral dicht bij jezelf. Ben eerlijk. En verplaats je in je klant: wat leeft er in jouw doelgroep, wat wil je klant weten? De grootste storytelling-succesverhalen (denk aan Tony Chocolonely of Dove) weten een gevoelige snaar te raken.

  • Stel je kwetsbaar op

    Verhalen verkopen dus. Oók (of misschien zelfs juist) de minder ‘perfecte’ verhalen. Als jij je eigen blunders toegeeft, levert dat vooral empathie op van je klant. Zulke verhalen blijven hangen, vooral omdat ze herkenbaar zijn. Misschien herkennen mensen zich in jouw blunders, of in jouw imperfectie. We zijn tenslotte allemaal mensen.

  • Maak jouw story zichtbaar

    De kans is groot dat jij als foodtruckondernemer geen gebruik maakt van veel traditionele marketingkanalen, zoals print-, radio- of tv-advertenties, maar dat maakt niets uit. Iedere interactie met je klant is een kans om jouw verhaal te vertellen:

    • Op je website
    • Via je social media kanalen
    • In het design van je foodtruck
    • Met de gratis glimlach die je ‘serveert’ bij je gerechten
    • Op het tasje of kommetje waarin je klant jouw verse maaltijd mee kan nemen


    Hou het vooral kort; je klant wil tenslotte vooral een maaltijd kopen, geen roman lezen. Maar wel krachtig, door het persoonlijk te maken. Naast feitelijke updates over waar je wanneer te vinden bent, wil je klant juist een persoonlijk inkijkje in jouw leven als foodtruckondernemer. Sneak previews, kook- of baktips, aanraders, blunders, grapjes: als het maar persoonlijk is! Liefst met foto’s of filmpjes erbij. Klanten houden namelijk van bedrijven die nét dat stapje extra zetten om echt de verbinding op te zoeken. Die mentaliteit zorgt dat ze bij je terugkomen. En vaak nemen ze dan gezellig familie en vrienden mee.

« Vorige
Bericht 72 van 210
Volgende »